Saturday, August 8, 2015

Yes, kita travel!



''Ummu nak join ke Banda Acheh? InsyaAllah 11 Julai ni".

"Serious? Nak ikut!"

"Tak apa ke? Bulan puasa tu. Lagi seminggu nak raya".

"Sure. Oh, bulan puasa ya? Tak apa. Orang proceed! Nanti orang bank in duit flight". 


Nampak tak betapa terujanya? Terus lupa nak tanya mak dengan abah dulu.

Dulu, waktu lepas SPM, saya pernah slow-talk-heart-to-heart-lutut-bertemu-lutut dengan mak tentang nak pergi travel. Menerangkan tentang konsep backpack. Tapi idea itu langsung dicantas, maka tersentaplah selama beberapa hari. 


Waktu tu, tak terfikir langsung tentang keselamatan diri, nak enjoy saja. Nak rasa dunia luar. Nak teroka ruang lain. Rasa diri dah besar dan boleh berdikari. Sejujurnya, mak dan abah pun rasa saya ni boleh 'dilepaskan' tanpa perlu rasa risau sangat. 

Cuma mungkin idea untuk membiarkan anak gadis pergi travel satu Malaysia sorang- sorang ketika itu agak moderan, saya terpaksa akur walaupun sempat buat tunjuk perasaan. Tapi tak dilayan pun. hahahaha.

Bila masuk belajar, saya cuba join program2 ke perkampungan, sekolah- sekolah dan program  NGO yg lain. Memang boleh lihat kehidupan masyarakat, tapi ia tetap di bawah orang. Bersedia menunggu arahan. Banyak betullah pantang larangnya. Bosan. Nak bercakap nanti, kata garang pulak. Jadi, saya lebih senang jika saya boleh buat apa yang saya nak buat. =) 

Sekarang, di alam pekerjaan pula. Saya selesa untuk bekerja sendiri. Waktu itu, saya yang aturkan. Bila ada kata- kata peluang nak ajak pergi travel, laju saja bersetuju. 

"Mak, abah. Orang nak pergi Acheh tau. Bulan puasa nanti. Orang dah book tiket dah pun", terus pandang bawah, tak berani nak jenguk reaksi mak dan abah. 

"OK.."

Dan saya pun... Mood baik sampai Raya!

"Mak, nanti orang nak pergi sini!"

"Abah, orang ingat nak pergi situ la, tahun depan..."

"Sekarang ni, orang kumpul duit nak pergi travel saja.."

Dan jawapannya...
"Pergilah...."

#SemogaDipermudahkanSegalaUrusan


No comments:

Post a Comment